Παρασκευή, 20 Μαΐου

10 μύθοι για το στρες: Βρείτε τι πραγματικά σάς συμβαίνει

10 μύθοι για το στρες: Βρείτε τι πραγματικά σάς συμβαίνει

10 μύθοι για το στρες: Βρείτε τι πραγματικά σάς συμβαίνει

Το στρες μπορεί να προκαλέσει κατάθλιψη ή καρκίνο; θεραπεύεται με ένα κομμάτι τούρτας; Ανακαλύψτε ποιοι είναι οι 10 μύθοι και ποια η αλήθεια για το στρες και βρείτε τι πραγματικά σάς συμβαίνει.

Τι είναι το στρες, τελοσπάντων;

Όταν ο οργανισμός αντιδρά στα διάφορα ερεθίσματα του περιβάλλοντος, τα οποία οι ειδικοί αποκαλούν «στρεσογόνους παράγοντες». Μερικοί από αυτοί είναι: o υπερβολικός φόρτος εργασίας, ο ανταγωνισμός, η νέα θέση εργασίας, η υποαπασχόληση ή η ανεργία, η έλλειψη χρημάτων, τα προβλήματα στις διαπροσωπικές σχέσεις, οι ασυμφωνίες, οι διενέξεις, ο χωρισμός, η άφιξη ενός νέoυ μέλους στην οικογένεια κ.ά.




H αιτία του στρες είναι κρυμμένη σ’ ένα μοριακό σχηματισμό που λέγεται 31 K. Αυτός βρίσκεται στον πρόσθιο λοβό της υπόφυσης και συμπεριφέρεται σαν… ζυγαριά. Άλλοτε κλίνει αριστερά και έχουμε συμπτώματα νευρικότητας και κακοδιαθεσίας, ενώ άλλοτε κλίνει δεξιά, οπότε νιώθουμε ήρεμοι και ευδιάθετοι. Κάθε άνθρωπος αντιδρά διαφορετικά στο όποιο ερέθισμα δέχεται. Είτε προέρχεται από το περιβάλλον είτε από νευρική υπερένταση, το στρες προκαλεί ποικίλες αντιδράσεις.

Σε μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης η υπόφυση εκκρίνει ορμόνες οι οποίες, με τη σειρά τους, προκαλούν την έκκριση μιας άλλης ορμόνης, της αδρεναλίνης. Αυτή προετοιμάζει την αντίδραση του οργανισμού. Eάν η κατάσταση «εκτάκτου ανάγκης» συνεχισθεί, τότε ο οργανισμός περνάει στη φάση της «αντίστασης» και ψάχνει να βρει πρωτεΐνες για να «κρατηθεί» Τις αναζητά σε εσωτερικά όργανα, όπως στο πεπτικό σύστημα, τις αρθρώσεις, το δέρμα, τα μαλλιά. Γι’ αυτό η παρατεταμένη υπερένταση προκαλεί πονοκεφάλους, ιλίγγους, ναυτία, εφίδρωση, δύσπνοια, κρίσεις πανικού, τραύλισμα, γενική αδυναμία, κρύα ή ιδρωμένα άκρα, ισχιαλγίες, γαστρίτιδα, αρθρίτιδα, τριχόπτωση κ.λπ.

Πως θα το καταλάβετε

Τα συμπτώματα του έντονου στρες εκδηλώνονται σε 3 επίπεδα: συναισθηματικό, συμπεριφορικό και σωματικό.

Συναισθήματα: Αίσθημα ανικανοποίητου, περιστασιακή ή διαρκής ανησυχία, φοβίες, απαισιοδοξία, αδυναμία στη συγκέντρωση, γρήγορη εναλλαγή συναισθημάτων, εκνευρισμός, έντονη ανησυχία για το μέλλον, θλίψη, θυμός, κατάθλιψη, σύγχυση, στεναχώρια, προβλήματα μνήμης, χαμηλή αυτοπεποίθηση.

Συμπεριφορά: Αναποφασιστικότητα, απώλεια χιούμορ, αποφυγή καθηκόντων που προκαλούν άγχος, απρόβλεπτες αντιδράσεις, αδέξιες κινήσεις και απροσεξία με αποτέλεσμα την αύξηση των ατυχημάτων, δάγκωμα νυχιών και τρίξιμο δοντιών, δυσκολία στην εκφορά του λόγου, επιθετικότητα, κοινωνική απόσυρση, απομόνωση, κατάχρηση ηρεμιστικών, αλκοόλ ή άλλων ουσιών, παρορμητικότητα, υπερβολικές αντιδράσεις σε μικροενοχλήσεις.

Σώμα: Απώλεια όρεξης ή υπερβολική όρεξη, απώλεια ή αύξηση σωματικού βάρους, αίσθημα πνιγμού, λιποθυμικές τάσεις, διάρροια, διαρκές αίσθημα κόπωσης ή εξάντλησης, δυσκολίες στον ύπνο, εφίδρωση, κεφαλαλγίες, ξηροστομία, σφιγμένοι μύες, συχνουρία, τρέμουλο στα χέρια, ταχυπαλμίες, χρόνιοι πόνοι σε διάφορα σημεία.

Οι 10 μύθοι για το στρες

Στρες και άγχος είναι το ίδιο. Το στρες έχει δύο εκφάνσεις: την ιατρική παράμετρο, η οποία εκδηλώνεται με συμπτώματα όπως αύξηση της πίεσης, ταχυκαρδία κ.τ.λ. και την ψυχολογική, n οποία μπορεί να είναι φόβος, θυμός κ.ά. Οι όροι στρες και άγχος στην ελληνική γλώσσα είναι συνδεδεμένοι. Yπάρχουν, ωστόσο, διαφορετικοί ορισμοί για τις δύο έννοιες. Το άγχος, σε αντίθεση με το στρες, αφορά περισσότερο ένα άμεσα ορατό γεγονός και προκύπτει από την αντίδρασή μας σε κάποιον επικείμενο κίνδυνο ή ψυχολογική πίεση.

Το στρες συνδέεται κυρίως με εμπειρίες που αφορούν είτε το παρόν είτε το παρελθόν και προκαλούν ψυχική ένταση. Το άγχος έχει συγκεκριμένα σημεία για ένα ορισμένο αντικείμενο, ενώ το στρες είναι πιο αβέβαιο και πιο ασαφές.

1.Μπορώ να το αναγνωρίσω

Το στρες μπορεί να εμφανιστεί σε όλους, και μάλιστα μερικές φορές χωρίς κάποια οποία θα μας βοηθούσαν να το αντιληφθούμε. Στην ουσία, αυτό είναι και το πιο επικίνδυνο. H ύπαρξη  συμπτωμάτων στο στρες μάς επιτρέπουν να εντοπίσουμε το πρόβλημα αναγκάζοντας μας να λάβουμε τα απαραίτητα μέτρα που στοχεύουν στη μείωσή του.

2.Δεν είναι ασθένεια

Κι όμως, όταν εξελιχθεί σε χρόνιο μπορεί να βλάψει την υγεία μας και να γίνει η αφορμή για την εκδήλωση διαφόρων άλλων ασθενειών. Το έντονο στρες μπορεί να βλάψει το ανοσοποιητικό μας σύστημα, καθώς παροδικά αυξάνει την έκκριση κορτιζόνης στον οργανισμό, ενώ μακροπρόθεσμα συμβάλλει στη μείωσή της, με αποτέλεσμα η έλλειψή της να αποδυναμώνει το ανοσοποιητικό σύστημα. Με αυτό τον τρόπο αυξάνονται οι πιθανότητες να εκδηλωθούν σοβαρές ασθένειες όπως αϋπνίες, αναπνευστικά προβλήματα, γαστρεντερικές διαταραχές, δερματικές παθήσεις, κατάθλιψη, καρδιακά νοσήματα, μεταβολικό σύνδρομο, ορμονικές διαταραχές, στοματικά προ- βλήματα, οστεοπόρωση.

3.Τα γλυκά βοηθούν

Κάθε άλλο! Απλώς προσφέρουν παροδική ανακούφιση. Μάλιστα, μπορεί να επιφέρουν το αντίθετο αποτέλεσμα, καθώς τα απλά σάκχαρα που περιέχουν, ενώ αρχικά ανεβάζουν απότομα τη γλυκόζη στο αίμα, στη συνέχεια ρίχνουν τα επίπεδά της κάτω από το φυσιολογικό. Έτσι, το προσωρινό αίσθημα ευεξίας που προκαλούν στην αρχή, διαδέχονται η κόπωση και ο εκνευρισμός.

4.Δεν αντιμετωπίζεται με φάρμακα

Όταν το στρες είναι έντονο, μας εμποδίζει να ζήσουμε φυσιολογικά και τα φάρμακα μπορούν να βοηθήσουν. Στην περίπτωση έντονου στρες ο γιατρός χορηγεί φάρμακα τα οποία μειώνουν οργανικές εκδηλώσεις όπως την ταχυκαρδία ή την αρτηριακή πίεση. Χορηγούνται επίσης αντικαταθλιπτικά, τα οποία βοηθούν στην παραγωγή των ενδορφινών, μειώνουν την ευαισθησία στο στρες και βελτιώνουν τη διάθεση. Πάντα χορηγούνται με συνταγή γιατρού.

5.Δεν προκαλεί κατάθλιψη

O1 αγχώδεις διαταραχές σχετίζονται άμεσα με την κατάθλιψη, επομένως κάποιος που πάσχει από χρόνιο στρες είναι πολύ πιθανό σύμφωνα με τους ειδικούς να οδηγηθεί στην κατάθλιψη. Το καθημερινό στρες έχει αρνητική επίδραση στον οργανισμό και διαμορφώνει το υπόβαθρο για την εμφάνιση κατάθλιψης. Επίσης, οι παράγοντες που αυξάνουν τον κίνδυνο για κατάθλιψη (π.χ. οικονομικά προβλήματα, απώλεια εργασίας) συχνά είναι και οι αιτίες που μας προκαλούν και στρες.

10 μύθοι για το στρες: Βρείτε τι πραγματικά σάς συμβαίνει

6.Τα παιδιά δεν έχουν στρες

Κάθε άλλο! Είναι πιο ευάλωτα σε σχέση με τους ενήλικες. Για τα μικρότερα παιδιά, άγχος μπορεί να προκληθεί από εντάσεις και προβλήματα μέσα στην οικογένεια, τη γέννηση ενός αδελφού, από φόβο, προβλήματα στο σχολείο κ.λπ. Εμφανίζεται με δυσκολίες στη γλωσσική ανάπτυξη, υπερκινητικότητα, επιθετικότητα, δυσκολίες στη μάθηση και σωματικά συμπτώματα όπως πόνους στην κοιλιά κ.λπ. Εάν παρατηρήσετε τέτοια συμπτώματα, απευθυνθείτε στον παιδίατρο. Αν χρειαστεί, θα σας παραπέμψει σε παιδοψυχολόγο.

7.Μόνο τα δυσάρεστα γεγονότα το δημιουργούν

Ακόμη και μια ευχάριστη είδηση μπορεί να γίνει αιτία να στρεσαριστείτε. Ακόμη και ένα ευχάριστο γεγονός μπορεί να μας αγχώσει, καθώς μπορεί να μας προκαλέσει ανασφάλεια και να αποτελέσει αιτία διαφόρων προβληματισμών, όπως το πόσο θα διαρκέσει, αν αξίζουμε αυτό που μας συνέβη, καθώς και αν θα μας ξανασυμβεί κάτι τόσο ευχάριστο στη ζωή μας.

8.Προκαλεί έλκος…

Αυτή ήταν η άποψη των ειδικών μέχρι που ανακαλύφθηκε το ελικοβακτηρίδ10 το 1983. Σήμερα οι επιστήμονες  γνωρίζουν πως το εν λόγω βακτήριο είναι υπεύθυνο για τις τέσσερις στις πέντε περιπτώσεις έλκους. Τα ειδικά φάρμακα για την αντιμετώπισή του είναι σχεδόν πάντα απαραίτητα, ενώ το στρες μπορεί να επιδεινώσει την πάθηση, όπως άλλωστε και κάθε άλλο πρόβλημα υγείας.

9….αλλά και καρκίνο

Εδώ τα νέα είναι ευχάριστα: το στρες μάλλον δεν μπορεί να μας προκαλέσει καρκίνο. Το ερώτημα απασχολεί επί χρόνια την επιστημονική κοινότητα: συνδέεται ο καρκίνος με το στρες; Οι περισσότερες έρευνες των ειδικών δεν φαίνεται να επιβεβαιώνουν τη σχέση καρκίνου στρες. Ωστόσο, μπορεί να επηρεάσει το αμυντικό σύστημα και, κατ’ επέκταση, έμμεσα την ικανότητα του οργανισμού να αναχαιτίσει την εξάπλωση των κυττάρων που είναι κακοήθη.

10.Δεν υπάρχει τρόπος να μετρηθεί

Είναι αλήθεια ότι δεν μπορούμε να το μετρήσουμε, όπως κάνουμε για παράδειγμα με την πίεση ή τους σφυγμούς. Μπορούμε όμως να μετρήσουμε τα επίπεδα των ορμονών που εκκρίνονται στο σώμα όταν έχουμε στρες. Επιπλέον, οι επιστήμονες επινόησαν πρόσφατα μια νέα συσκευή με την οποία μπορούν να μετρήσουν το στρες, το λεγόμενο «στρεσσόμετρο». Πρόκειται για ένα μηχάνημα που λαμβάνει υπόψη τις συνήθειες, τον τρόπο ζωής του εξεταζόμενου και μετρά τους σφυγμούς του. Στην πράξη, βέβαια, δεν έχει νόημα να υποβληθείτε σε εξετάσεις, καθώς αν αισθάνεστε στρεσαρισμένοι, σημαίνει ότι είστε.

Λίγο άγχος δεν έβλαψε ποτέ κανέναν

Αν σήμερα πιστεύατε ότι το στρες μπορεί να έχει μόνο αρνητικές συνέπειες, ξανασκεφτείτε το!
Σύμφωνα με τους επιστήμονες, διακρίνεται σε δύο μεγάλες κατηγορίες: στο αρνητικό και το θετικό. Το αρνητικό μπλοκάρει τις καθημερινές δραστηριότητες, μας. Κάνει ευερέθιστους και επιθετικούς, την παραγωγικότητα και τη διάθεσή μας και απειλεί την ισορροπία των φυσιολογικών μας λειτουργιών (σύνθεση αίματος, διατήρηση της θερμοκρασίας του σώματος κ.τ.λ.). Αντίθετα, όταν εκδηλώνεται με μικρή ένταση για περιορισμένη χρονική διάρκεια, μπορεί να είναι εξαιρετικά δημιουργικό και να αποτελέσει την κινητήρια δύναμή μας, καθώς μας κρατάει σε εγρήγορση, μας βοηθάει να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις της καθημερινότητας και αυξάνει την παραγωγικότητά μας.

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά, με ενεργό σύνδεσμο (link) beauty-secrets.gr

ΔΕΣ ΑΚΟΜΑ

ΔΗΜΟΦΗΛΗ ΑΡΘΡΑ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.